Steeds meer thuiszorg in het Westerkwartier

Geplaatst op: 19 december 2008

"Vorig jaar liep het nog niet allemaal goed, maar nadat Thuiszorg Groningen in het begin van de zomer noodgedwongen een patiëntenstop moest instellen, werden wij door Zorgkantoor Groningen benaderd of wij een aantal cliënten konden overnemen", vertelt accountmanager Marijke Pots. Zo kwam het dat De Friese Wouden midden in de bouwvak een team opstartte en begon met het afleggen van één route in het gebied. Na de zomervakantie werd er meer personeel aangenomen en breidde het aantal routes zich uit. "We hebben nu vier ochtendroutes, één middagroute en twee avondroutes", somt wijkverpleegkundige en eerste verantwoordelijke voor het Team Westerkwartier, Albertine Boer, op. Inmiddels zijn de contacten met Thuiszorg Groningen prima en wordt er goed samengewerkt. "Thuiszorg Groningen mag nu weer zorg leveren in het gebied en er wordt ook wel met hen overlegd. Aangezien de budgetten bij ons allemaal kleiner worden en de zorgvraag groter, is samenwerking in de thuiszorg steeds belangrijker", legt Marijke uit. Naast het overnemen van cliënten van Thuiszorg Groningen trok De Friese Wouden zelf ook steeds meer cliënten aan; het zijn er nu ongeveer zestig. Deze mensen krijgen thuiszorg van een team van ongeveer tien dames; een wijkverpleegkundige, verpleegkundigen, ziekenverzorgenden en verzorgenden. Het team is op dit moment werkzaam in Leek, Marum, Tolbert, Grootegast, Zuidhorn, Opende, De Wilp en Zevenhuizen. Hoewel het werkterrein van De Friese Wouden zich dus gestaag uitbreidt, merkt Albertine dat de thuiszorgorganisatie nog wel beter in beeld gebracht kan worden. "We moeten nog steeds wel echt naam maken". Marijke doet daar haar best voor en merkt al dat bijvoorbeeld huisartsen steeds positiever tegenover de Friese organisatie staan. "Ze leren ons steeds meer waarderen en gaan soepeler met ons om". Het voordeel van het 'team Westerkwartier' is daarnaast dat het een klein team is; de cliënten krijgen zodoende niet steeds met andere gezichten te maken. "Op één route zitten maximaal drie personen. We proberen dat zo goed mogelijk in te plannen, en doen dat ook vaak in overleg met de cliënt", aldus Albertine. Daarnaast houdt het team rekening met de aandoening van de cliënt; als deze bijvoorbeeld een zeldzame aandoening heeft of een aandoening waarbij intensieve zorg noodzakelijk is, wordt ervoor gezorgd dat er een verpleegkundige of verzorgende met veel kennis en ervaring naartoe gaat. De Friese Wouden levert 24 uur per dag zorg, en als er in die 24 uur een verpleegkundige aanwezig is bij een cliënt voor het verrichten van een medische handeling, dan draait die er haar hand niet voor om de betreffende cliënt bijvoorbeeld ook even te wassen of iets dergelijks. "Zo zorgen we er voor dat er niet twee verschillende mensen aanwezig hoeven te zijn, terwijl één persoon de beide taken kan verrichten. Dat is ook weer prettiger voor de cliënt", voegt Albertine toe. De thuiszorg die De Friese Wouden in het Westerkwartier biedt, loopt inmiddels goed en soepel en Marijke weet dan ook zeker dat de organisatie de aanbesteding voor volgend jaar weer gegund zal krijgen. "Gezien de contacten met Zorgkantoor Groningen maak ik me daar geen enkele zorg over". Ze is tevreden met de manier waarop de zaken nu lopen en ook over 'haar' mensen. "Het is zo'n hecht en enthousiast team. Ze komen overal vandaan maar passen toch erg goed bij elkaar en die saamhorigheid en het plezier in hun werk brengen ze over in hun contacten met de cliënten". In het team zitten overwegend veel jonge dames, volgens Albertine is dat een voordeel. "Zij zijn goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de zorg". Het gebied waar De Friese Wouden thuiszorg biedt, breidt zich uit als een olievlek en daarom is het niet meer dan logisch dat de organisatie lonkt naar bijvoorbeeld gemeente De Marne, om ook daar het bestand aan tevreden cliënten te kunnen vergroten.

Tevreden cliënten
De heer en mevrouw Meijer, wonende in het Dolersheem in Tolbert, zijn van die tevreden cliënten. "Buitengewoon tevreden zelfs", benadrukt meneer. Hij is 87 en heeft al vier keer een hersenbloeding gehad. Vooral het feit dat De Friese Wouden erg goede zorg levert, op tijd aanwezig is, en niet duur in vergelijking met andere thuiszorgorganisaties, waardeert het echtpaar. Voor hen is ook het kostenplaatje belangrijk, omdat meneer te maken heeft met een Persoons Gebonden Budget. Het echtpaar kent de dames van de thuiszorg bij naam en is 'dolgelukkig' met hen. "Dieuwertje, die er vanochtend was, hielp mij zelfs met mijn make-up. Terwijl ze dat helemaal niet hoeft te doen. En ze ziet het bijvoorbeeld ook als mijn man een nieuwe broek aanheeft. We zien haar als een kleindochter", vertelt mevrouw. Een ander voorbeeld van de persoonlijke zorg die het team biedt, is dat ze zondags in hun route rekening houden met het feit dat mevrouw graag de kerkdienst op televisie wil zien. "Dan komen ze iets eerder en doen ze ook heel stilletjes". Mevrouw verzorgt zelf de katherisatie van meneer, maar als ze dat soms niet kan, hoeft ze maar te bellen of het team staat voor haar klaar. "We kunnen alle hulp krijgen die we willen". "Wat mensen kunnen en willen doen, dat leren wij ze aan, zoals het katheriseren. Zelfredzaamheid vinden we erg belangrijk", voegt Albertine toe. Het echtpaar Meijer was één van de eerste klanten in het Westerkwartier en maakt bij andere senioren enthousiast reclame voor De Friese Wouden. Albertine benadrukt dat de Meijers zeker niet de enige tevreden cliënten zijn: zij komt eigenlijk geen ontevreden cliënten tegen. "Daar zorgt ons kleinschalige team wel voor met de goed afgestemde zorg en persoonlijke aandacht die zij bieden", besluit Marijke trots.
 

|