De Dramadriehoek

Wat is jouw rol in de dramadriehoek? Ben jij slachtoffer, aanklager of redder? Herken je wel eens dat je:
• Klagend je werkdag begint omdat er iets tegen zit en je daardoor denkt dat de hele dag niets zal worden?
• Soms je frustratie afreageert op een collega door het geven van ‘steken onder water’?
• Graag oplossingen voor anderen bedenkt en daarmee te veelverantwoordelijkheid op je schouders neemt?

Dit zijn achtereenvolgens voorbeelden van slachtoffer-, aanklagerenreddergedrag. Je bent dan, zonder dat je het door hebt, in de ‘dramadriehoek’ beland.

Het nut van de dramadriehoek
Als je de drie rollen van de dramadriehoek kent, kun je deze in situaties onderscheiden en herkennen. De winst is dat je dan niet verstrikt raakt in het drama; je kunt eruit stappen! De drie rollen, die elkaar nodig hebben en versterken, maken het drama alleen groter. Daarbij raakt uiteindelijk iedereen gefrustreerd. Door de rollen te herkennen en er bewust uit te stappen, kun je de negatieve spiraal doorbreken. Elke rol in de dramadriehoek kan worden omgebogen naar een positieve rol. Op deze manier komen er oplossingen in zicht. Jeannette Brink leert je tijdens nformatiebijeenkomst precies uit hoe je de Dramadriehoek in je werk kunt toepassen, in theorie en praktijk.