Een leven lang leren bij De Friese Wouden

Geplaatst op: 22 april 2010

Woensdag 21 april hebben 15 deelnemers een certificaat ontvangen voor deelname aan het nascholingsprogramma ‘Anders leren, beter werken’.

Onder deze naam is onlangs een nieuw nascholingsprogramma bij De Friese Wouden gestart. Het doel is om de beroepscompetenties van EV’ers (Eerste verantwoordelijke Verzorgende) in de thuiszorg van 45 jaar en ouder te onderhouden, ontwikkelen en uit te breiden.

De deelnemers zijn het bewijs dat leren niet aan leeftijd is gebonden. Een leven lang leren heet dat. En die uitdrukking hoor je steeds vaker. Zeker bij De Friese Wouden. Wij beseffen: wie niet leert, staat stil, raakt achterop en verliest uiteindelijk de aansluiting met het werk en de cliënt. Want er gebeurt voortdurend van alles in de maatschappij en de ontwikkeling van kennis gaat in sneltreinvaart door. En dat geldt zeker voor ons vak, de zorg.

Een bijzonder project, het gaat om een Blended-learning traject,een combinatie van praktijkleren en E-learning. Elke deelnemer heeft een maatje. De maatjes hebben een hoger deskundigheidsniveau en zijn voor de deelnemers vooral aanspreekpunt en vraagbaak. Via een speciale website hebben de deelnemers de mogelijkheid om ervaringen te delen en vragen te stellen. Studenten van de opleiding Communicatie en Multimediadesign van de NHL zijn betrokken voor het ontwikkelen van de website.

De deelnemers reageren positief: ‘Ik kijk nu bewuster naar mijn eigen handelen. Als Ev’er krijg je door dit programma meer zelfvertrouwen. Ook heb ik vele mogelijkheden van internet ontdekt, een mooi middel!’

Bijzondere samenwerking
Als externe partners zijn De Universiteit van Erfurt en het Kenniscentrum Beroepsonderwijs Arbeidsmarkt uit Nijmegen bij het project betrokken. De Universiteit van Erfurt heeft een didactische benadering ontwikkeld, die inspeelt op de leerbehoefte van oudere werkenden. Dit leermodel ligt ten grondslag aan het te ontwikkelen pakket. Ten behoeve van de projectmatige verspreiding en evaluatie van deze benadering heeft de Universiteit van Erfurt een subsidie van het Leonardo da Vinci fonds ontvangen. Internationale vergelijking wordt binnen dit project mogelijk gemaakt doordat deze didactische benadering ook in projecten in Duitsland en Polen door lokale partners uitgevoerd en geëvalueerd worden. Na de evaluatie worden door alle partijen de mogelijkheden voor Anders leren in de toekomst besproken.
 

|